Dny BARIA v Žamberku

Součástí vzpomínkové akce na hrdiny odboje období Druhé světové války v Žamberku a okolí, nazvané "Dny Baria", byl 3. října 2004 propagační seskok parašutistů 11. průzkumného praporu Prostějov pod vedením nrtm. Cahy z vrtulníku Základny vrtulníkového letectva Přerov, pilotovaného npor. Janďourkem a npor. Jaklem s palubním inženýrem prap. Pekařem.

Pro nás piloty aeroklubu je vždy malým svátkem návštěva letiště každého zajímavého létajícího aparátu, zvláště pak, když si jej můžeme jak se říká "osahat" a podebatovat s jeho osádkou. Přílet vrtulníku Mi-17 vojenského letectva mezi takové vzácné návštěvy určitě patří.

Akce byla organizátory slavnosti předem řádně naplánována: Přílet vrtulníku v poledne na letiště v Žamberku, odvoz výsadkářů na plochu doskoku k provedení rekognoskace plochy (pro nás civilisty: provedení obhlídky a posouzení její vhodnosti) na louce u kapličky "Pod Suticí" v Polsku a občerstvení posádky v myslivecké chatě tamtéž. Ve čtvrt na dvě návrat na letiště, příprava a vlastní seskok parašutistů ve dvě hodiny. V případě vhodnosti okolního terénu a počasí, také přistání vrtulníku na doskokové ploše a jeho předvedení divákům, jak vojáci říkají "ke statice".
Plány se plánují, ale počasí se řídí svými zákony, a tak se nedělní ráno v den konání slavnosti probudilo do mlhy. Ještě v deset hodin dopoledne byla přízemní dohlednost sotva 5km (kamenolom v Liticích nebyl vidět) a základny mraků odhadem ve 200 metrech. I když meteorologové předpovídali jen dvě osminy oblačnosti, jen málokdo tomu věřil.
Krátce po půl dvanácté se na frekvenci letiště ozvala "nula osum pět nula" a ohlásila přistání za čtyři minuty. To se již oblačnost pozvolna začala protrhávat a zvedat, aby v době seskoků prořídla na předpovídané dvě osminy - klaním se vám páni meteorologové.

Je jedenáct čtyřicet a Mi-17 přistává
Vyhlášení rozkazu k provedení úkolu: "Výskok v 1400m, první ponese českou vlajku, druhý anglickou a třetí se znakem Praporu. Ostatní ve štaflu s doskokem proti větru, nepřelétávat úroveň drátů elektrického vedení. Místo doskoku vyznačené technickými prostředky (oranžový kříž a větrná fléra - pozn. red.). Zdravotní zabezpečení a občerstvení v oblasti doskoku, dopravu k rekognoskaci a zpět zajistí městská policie, atd, atd ..."
 
Piloti aeroklubu na návštěvě na palubě vrtulníku (Šípek, Matyáš, Grätz) Palubní desky pilotů jsou "poměrně skromné", ale těch páček a čudlíků ...
Mechanika rotoru - list nosného rotoru musí během jediné otáčky mávat, kývat, křidélkovat, přitom je řízem cyklickým a azimutálním řízením a ještě k tomu je ofukován různou rychlostí ... no hrůza, zlaté letadlo s pevnými plochami ...
Vyrovnávací vrtule - ta musí kompenzovat všechny momenty od hlavního rotoru a to má ještě sama "svoje starosti při obtékání"
Zázraky do tří dnů je pro profesionální armádu už málo ... Většinou se nefotím v letadlech, která skutečně nelétám, tentokrát jsem udělal výjimku ;-) Pro někoho je čest vyfotografovat se před zástavou, pro někoho s piloty pořádného mixéru (V. Grätz)
Protože se mi nepodařilo vyfotit přistání parašutisty s vlající vlajkou, aby byla vidět, tak alespoň na zemi ... Tak holky, nejsou to Vaši hrdinové? Ještě s vojáky netančíte? Každému nástupu před seskokem předchází kontrola vybavení ...
Piloti npor. Jakl, npor. Janďourek a palubní technik prap. Pekař Poslední úkony před vzletem Tak tady se vše seběhne
Na slavnostní odhalení pamětní desky u Žabků jsem se nedostal. Zástavu se mi nakonec vyfotit podařilo. Pěkná, že? Prý ale už mají novou.
Místo doskoku. Plácek sto na sto, okolo stromy, domy, dráty, řeka, skála, nevyzpytatelný vítr ... všechna čest pánové!
První ... česká vlajka ...
Ukázkové, že? Škoda, že není slyšet aplaus diváků ... Druhý ... britská vlajka ...
Třetí ... á chybička ... "předběhl" a podrovnal o něco výše než musel a tak to trochu "žuchlo"
Čtvrtý ... perfektní dopad
Pátý ... Šestý ... přistání po větru. Po mokré trávě to pěkně jelo ...
  Sedmý ... delší rozpočet a po větru ... ale nakonec se do vymezeného prostoru vešel. OK!
Přistání vrtulníku předcházelo varování policie o menším vánku a létajících kamenech ... jako v té hře "všechno lítá, co peří má" ... kamení tu naštěstí nelétalo Při visu pilot pod sebe nevidí, proto ho musí navigovat palubní technik
  Věc se podařila ... ... o diváky není nouze
Setkání generací: hrdinové minulí a možná současní nebo budoucí Po použití zahodit, pardon, zabalit! ...a to je odlet ...

Závěrem patří poděkování hlavním aktérům zajímavého nedělního odpoledne, příslušníkům 11. průzkumného praporu Prostějov pod vedením nrtm. Cahy a pilotům Základny vrtulníkového letectva Přerov. Zároveň se jim omlouvám, že je neuvádím jmenovitě, neboť jsem si nezapamatoval všechna jména.

Miroslav Štěpán

Kategorie článku: